Barn och ungdomar – BMI och kroppsuppfattning
7,5 hp
Kurskod: OM8970
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2016-06-28. Giltig från och med 2017-01-16. Nedlagd 2025-01-28.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)
Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
Huvudområde: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Children and Adolescents – BMI and Body Images
Diarienummer: U2016-242-1068
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs. Studieform: Nätbaserad.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 135 hp varav minst 60 hp inom omvårdnad, socialt arbete, medicinsk vård eller motsvarande.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om vad som påverkar utveckling av övervikt och fetma, om konsekvenser av övervikt och fetma i unga år samt om interventioner för att förebygga och behandla övervikt och fetma hos barn och ungdomar.
Innehåll
• Barnfetmaepidemiologi
• BMI och andra mått på övervikt/fetma
• Konsekvenser av övervikt och fetma
• Kroppsuppfattning hos barn och ungdomar med övervikt/fetma
• Hälsofrämjande och terapeutiska interventioner, enskilt och i grupp
• Motiverande samtal inklusive familjesamtal
• Kost, sömn och fysisk aktivitet
• Etiska principer
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för barnfetmaepidemiologi i Sverige och världen (1)
- kunna identifiera orsaker till övervikt bland barn och ungdomar (2)
- kunna värdera centrala begrepp (BMI SDS, isoBMI m.fl.) som används vid utvärdering av fetma och övervikt hos barn och ungdomar (3)
- kunna förklara sambandet kost, sömn och fysisk aktivitet för utveckling av övervikt och fetma (4)
- kunna analysera och problematisera fysiska, psykologiska konsekvenser och/eller psykosociala påfrestningar för barn och familj (5)
- kunna förklara relationen mellan kroppsuppfattning och övervikt/fetma hos barn och ungdomar (6).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna diskutera och motivera val av interventioner för att vända en negativ viktutveckling hos barn och ungdomar (7)
- kunna tillämpa vald intervention hos barn/ungdom (8).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna värdera och motivera etiska ställningstaganden i förhållande till övervikt bland barn och ungdomar (9)
- kunna reflektera över och värdera eget förhållningssätt i yrkesfunktionen (10).
Genomförande
Arbetsformer som förekommer är individuella uppgifter och seminarier via Högskolans lärplattform. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Kursen förutsätter tillgång till dator och internetuppkoppling.
Examination – prov och former
Delprov 1 (2,5 hp) Samhällsperspektivet.
Diskussionsuppgift i grupp och individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (2,5 hp) Kost och fysisk aktivitet.
Individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 4-6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (2,5 hp) Intervention för att vända negativ viktutveckling.
Diskussionsuppgift i grupp och individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 7-10 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2 och 3.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2016-06-28. Giltig från och med 2017-01-16. Nedlagd 2025-01-28.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
(2015), Global strategy on Diet, physical Activity and Health.. World Health Organization http://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/en/
-
(2015), Rikshandboken i barnhälsovård. Kunskapscentrum Barnhälsovården http://vardgivare.skane.se/kompetensutveckling/sakkunniggrupper/barnhalsovard
-
Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha & Saveman, Britt-Inger (red) (2012), Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur (256 s).
-
Braden, D. Strong, D. Crow, S. och Boutelle, K. (2015), Parent Changes in Diet, Physical Activity, and Behavior in Family-Based Treatment for Childhood Obesity. Clinical Pediatrics. Vol. 54(5) (4 s). Anmärkning: 494-497
-
Lin J. Zhang, A. & Li, L. (2012), Sleep duration and overweight/obesity in children: Review and implications for pediatric nursing. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. DOI: 10.1111/j.1744-6155.2012.00332.x
-
Magnusson, Maria (2013), Förebygga barnfetma och främja jämlik hälsa. Lund : Studentlitteratur (156 s).
-
Ringborg, Magnus (2011), Förändrande familjesamtal : en handbok för familjelotsar. Lund : Studentlitteratur (121 s).
Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 40 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.